Europas cykleindustri ansætter nu flere folk end minedrift og næsten dobbelt så meget som stålindustrien. Denne store ekspansion tegner ikke til at ville stoppe hvis der bliver lagt flere investeringer i den europæiske cykelindustri. Dette skriver The Guardian på baggrund af et studie omkring jobskabelse i industrien, udformet af Transport and Mobility Leuven-forskningsinstitut.
Det er almen viden at en cykel er det mest miljøvenlige transportmiddel, men europæiske lande tøver alligevel med at investere for alvor i industrien. Der er dog talrige grunde til at investere i cykelsektoren, for ifølge rapporten er det ikke blot godt for miljøet, det skaber samtidig både arbejdspladser og økonomisk vækst.
Hvis ikke miljøfaktoren har været overbevisende nok, så tyder de seneste rapporter på at cyklister også er gode for økonomien. Studiet ”Jobs and job creation in the European cycling sector” bliver publiceret næste måned og er bestilt af Kevin Mayne, udviklingsdirektør i European Cyclists’ Foundation (ECF). ECF kæmper for at fremme cykelindustrien i Europa. Mayne udtaler selv at denne udgivelse har en klar besked til landene og lokale autoriteter – nemlig at cykling ikke kun er godt hvad angår klimaet og folkesundheden, men også at det bidrager til vækst i jobsektoren. Derfor må netop cykling være førstevalget når der skal investeres i transport, for både at kunne udvikle infrastrukturen i EU og samtidig give et tiltrængt ekstra løft til de lande der har brug for en reel kickstart af deres økonomi. Dermed kan de europæiske lande således kombinere økonomisk vækst og arbejdspladser med en forbedret infrastruktur og grønnere transport.
Omkring 650,000 mennesker er beskæftiget i kraft af cykelindustrien, hvilket inkluderer produktion, turisme, køb og salg, infrastruktur, service, etc. Dette er det dobbelte af hvor mange der arbejder i stålsektoren, hvilket er ca. 350,000 beskæftigede, og flere end i minedriften som beskæftiger ca. 615,000. Ifølge studiet, ville der kunne være over en million beskæftiget som følge af cykelindustrien i 2020 hvis antallet af cykelstier igennem Europa blev fordoblet. I øjeblikket er tallet kun cirka 3% af Europas veje.
Ifølge talsmanden for European Trade Union Confederation til The Guardian, er rapporten endnu et eksempel på hvordan et øget fokus på en miljøvenlig økonomi ikke udelukker jobs, men tværtimod kan skabe dem med de rigtige investeringer. Der er nødt til at blive investeret i infrastrukturen hvis der fortsat skal være vækst. Rapporten viser således at cykling har en højere jobvækst end alle andre transportsektorer.
Derfor menes det at en vækst i cykelsektoren må betyde at der bliver skabt flere jobs, end vækst i bilindustrien for eksempel, hvor de ansætter tre gange mindre pr million euro i omsætning. Disse job skabes på mange områder, for eksempel ved nye innovative opfindelser som e-cykler, men også trafiksikkerhedskampagner og forbedring af infrastrukturen. Alt dette hjælper yderligere økonomien ifølge ECF, som i øjeblikket arbejder for at få 10% af Europas transportbudget reserveret til cykelsektoren.
Derudover konkluderer rapporten også at jobs inden for cykelsektoren er mere geografisk stabile end andre sektorer, samtidig med at arbejdspladserne også tilbyder et mere inklusivt og let tilgængeligt jobmarked for ufaglærte eller lavt uddannede arbejdere. Dette er især godt nyt for de lande hvor ufaglærte er ved at blive overflødige fordi at visse virksomheder vælger at flytte deres produktion til udlandet. Dette hænger også godt sammen med en af de overraskende fordele som studiet yderligere har fundet frem til, nemlig at cykling har en positiv effekt på lokale forretninger. Rapporten viser at cykling gavner den lokale økonomi i langt større grad end brug af anden transport, fordi at cyklister eftersigende er mere tilbøjelige til at vælge lokale forretninger, restauranter, cafeer, etc. Der er derfor talrige fordele ved at investere yderligere i sektoren, og rapporten beviser således, at man godt kan forene et grønt miljø med en stor økonomisk vækst.