Den første SMS blev sendt i 1992, og i 2010 var SMS på sit højeste og blev brugt af millioner af mennesker i Danmark. Senere kom introduktionen af smartphones, som af mange blev betragtet som SMS-beskedens undergang, men hvor finder du SMS i Danmark i 2016?
Introduktionen af smartphones banede vejen for nye kommunikationsformer, som e-mail, øjeblikkelig push-beskeder og en række andre applikationer, fandt hurtigt vej til forbrugerne.
Men på trods af væksten i andre kommunikationskanaler, er SMS stadig i vid udstrækning i brug og er stadig en af de primære kommunikationskanaler. I denne artikel ser vi på, hvorfor SMS ikke vil blive glemt, og med hjælp fra Søren fra inmobile.dk besvarer vi, hvordan virksomheder kan benytte sms i 2016.
SMS er den mest effektive måde hvorpå, du kan nå din målgruppe
Når det kommer til at nå forbrugerne med sit budskab, så topper SMS-beskeden listen, og 90% af beskederne bliver læst indenfor 3 minutter. ”Måler man dette op i mod f.eks. e-mail eller OTT apps, så er SMS milevidt foran disse kommunikationsmidler ”udtaler Søren og forsætter med ”med en simpel SMS service kan du således komme direkte i lommen på dine kunder”.
Så længe man har en mobil og dertilhørende abonnement, så har man muligheder for at modtage og sende SMS-beskeder. Man skal således ikke acceptere en venneanmodning, installere en app eller noget andet. SMS er standard på alle mobiltelefoner, og du skal derfor kun indsamle telefonnumre og godkendelser for, at kunne henvende dig til kunderne.
SMS er one-size og passer alle
Teknologien til at sende og modtage SMS-beskeder er ikke afhængig af 4G internet eller en hurtig processer, hvilket gør ALLE i det moderne sammenfund tilgængelige. For hvor mange af dine kunder, har ikke en mobiltelefon?
Denne fordel har andre kommunikationsmidler ikke, og f.eks. moderne OTT apps som Facebook Messenger, WeChat eller Viper afhænger 100% af en god og stabil internetforbindelse. Endvidere har diverse apps begrænsninger ift. hvilke systemer brugerne befinder sig på (Windows, Andriod, iOS etc.)
Med en SMS behøver brugerne ikke en gang, at være tilknyttet til internettet. Selvom udbredelsen af 3G og 4G er stigende, så er det stadig vigtigt at notere, at man i Danmark 2016 stadig ikke har 100% dækning på nogle af disse netværks.
Sådan kan din virksomhed anvende SMS
Grundlaget for at anvende SMS – også i Danmark – er fremvist herover. Som en dansk virksomhed, har du således mulighed for, at opbygge en relation til dine kunder igennem SMS. Spørgsmålet står nu tilbage, hvordan virksomheder kan bruge SMS. Herunder finder du et udsnit af de måder, hvordan danske virksomheder kan anvende SMS-beskeden.
- SMS påmindelser: På denne måde, kan du minde dine kunder om f.eks. en aftale med din virksomhed. Det klassiske eksempel er SMS-beskeden fra tandlægen, dagen før du har en aftalt tid. Påmindelsen kan ligeså krydres med f.eks. påmindelse af tilbud, rabatter etc.
- SMS konkurrencer: Fremsendelse af konkurrencer til kunderne, som enten kan forgå direkte i SMS-beskeden eller eksternt fra denne (sociale medier, hjemmesiden etc.).
- Tids- eller lokationsbestemte tilbud: Kan f.eks. benyttes til at give kunder i lokalområdet besked omkring, at der er tilbud tæt på dem.
- Nyheder: Simpelthen fremsende nyheder omkring din virksomhed, som har interesse eller påvirker kunden
- Rabatkoder: Fremsend kunderne rabatkoder (til brug online eller offline) på udvalgte produkter til butikken. Strategien kan ligeså benyttes til at teste, hvilke produkter som har kundernes interesse på et givent tidspunkt.
- Begivenheder: Afholder din virksomhed en begivenhed (eller har relationen til en anden begivenhed), så kan SMS-beskeden være praktisk til information og påmindelse omkring denne.