Det nye online Ejerregister er nu klar til at virksomhedsejere noterer deres ejerskab og forskellige ejerforhold.
Alle danske selskaber skal have noteret deres ejerforhold i det nye online ejerregister – både nye og de allerede etablerede selskaber. Derudover er det ikke nok blot at registere den primære ejer af virksomheden, da alle der ejer fem % eller mere skal noteres. Både nye og eksisterende A/S, P/S, ApS og IVS er derfor forpligtede til at registere samtlige ejere af mere end fem % af virksomheden. I første omgang er ejere af K/S undtaget.
Ejere af ihændehaveaktier der ejer under fem % af kapitalen eller stemmerne i ikke-børsnoterede selskaber er samtidig blevet forpligtet til at registrere deres ejerskab i en særlig privat del af Ejerregistret.
Du kan registrere dit ejerskab her: Ejerregistret
Ejerskab skal registreres inden 15. juni 2015
Allerede etablerede selskaber har et halvt år til at registrere deres oplysninger i Ejerregistret, inden hele registret og dets oplysninger bliver gjort offentlige for alle den 15. juni 2015.
I maj 2009 blev den nye selskabslov vedtaget, og oprettelsen af Ejerregistret er en vigtig del af denne. Formålet med registreringerne er at skabe øget åbenhed og gennemsigtighed vedrørende ejerforholdene i danske virksomheder og selskaber, så man altid ved hvem man handler med.
Registret skal ligeledes forbedre det offentliges efterforskningsmuligheder, når virksomheder begår kriminalitet. Derudover hjælper det nye register Danmark med at leve op til EU’s regulering mod hvidvask.
It-værktøj vil hjælpe selskaberne
I forbindelse med lovgivningen omkring Ejerregistret fik Erhvervsstyrelsen til opgave at udvikle et it-værktøj, som kan hjælpe selskaberne med deres registrering. Værktøjet skal blandt andet hjælpe med at føre den ejerbog, som alle registrerede selskaber er forpligtede til at opdatere løbende.
Erhvervsstyrelsens it-værktøj til ejerbogen gør det desuden nemt for selskaberne at overføre de nødvendige ejeroplysninger, som skal registreres i Ejerregistret. Brugen af værktøjet er dog helt frivilligt for selskaberne, og er ikke obligatorisk på samme måde som registrering i Ejerregistret er.
Hvis man ikke ønsker at bruge Erhvervsstyrelsens værktøj, kan man i stedet føre sin ejerbog i et regneark, en tabel, eller i et dertil skabt værktøj.
Du finder Erhvervsstyrelsens it-værktøj her: Elektronisk ejerbog