I denne artikel finder du gode og relevante råd til, hvordan du, som leder, bliver mest succesfuld. Nogle af rådene vil blive eksemplificeret med ledelsen i Fredericias Kommune, da de har haft en succesoplevelse med inklusion. Succesoplevelsen kunne ikke være sket uden en god ledelsespolitik. Derfor er det essentielt at have et overblik over din virksomheds ledelsespolitik.
Følg med udviklingen
Arbejdsmarkedet er præget af mindre kontinuitet end tidligere. Nye tendenser, nye teknologier og ny viden er hele tiden i omløb. Dette kan skabe uforudsigelighed og usikkerhed.
Derfor er en ledelse eller en leder nødt til at følge med udviklingen. Dette kan gøres ved at være uddannet og efteruddannet. Eftersom markedet er i konstant forandring, er det vigtigt, at lederen løbende deltager i kurser og læser relevante bøger eller artikler. Dette kan give inspiration til at tage nye samt spændende initiativer og dermed følge udviklingen.
Vær initiativrig
Det giver selvfølgelig god mening, at en leder også er en initiativtager. Inspiration til nye initiativer kan komme på mange forskellige måder, men, som nævnt tidligere, er det en god idé at tage kurser og læse bøger, som for eksempel omhandler idéudvikling.
For at eksemplificere et godt initiativ kan vi se på Fredericia Kommunes ledelse, som tog initiativ til en inklusionsplan i 2013. De har, over de seneste fem år, indført et inklusionsforløb, som har virket efter hensigten. Der er nu meget færre ledige i kommunen.
Ledelsen har været opmærksom på nogle vigtige elementer i forhold til de ansatte. De har sørget for, at inklusionen ikke skete fra den ene dag til den anden. Dermed har det været prioriteret at bruge god tid på opgaven. Dette har gjort det muligt at gøre de nødvendige overvejelser samtidig med at få alle ombord, inden processen gik i gang. Dette er godt og relevant, fordi de ansatte ikke skal føle sig presset ud i noget, før de er klar.
Vær åben overfor andres ekspertviden
Det er blevet meget normalt at finde ekspertviden udefra, hvis lederen ikke selv har den nødvendige viden på et bestemt område. En leder kan umuligt have ekspertviden på alle områder i en virksomhed, da disse områder kan dække bredt. Derfor er det bedre at få hjælp udefra for at opnå det bedste resultat.
Derudover skal lederen være åben overfor at tage imod råd fra de ansatte. De bedste idéer kan ligeså godt komme fra en medarbejder, som de kan komme fra ledelsen selv.
Afgiv ansvar
At afgive ansvar hænger sammen med at være åben overfor andres ekspertviden. De ansatte, som arbejder indenfor det enkelte område, har typisk bedst styr på, hvad status er indenfor deres emne. Det er derfor vigtigt, at lederen stoler på medarbejdernes evner.
Lederens opgave er at uddelegere opgaver, hvorefter lederen må passe sit eget job på sit kontor, indtil medarbejderne er færdige. Lederen behøver ikke at blande sig, før medarbejderne har færdiggjort opgaven til deadline.
Vi ser et godt eksempel på dette hos Fredericia Kommune. Her fortæller direktøren, at ledelsen samlede en projektgruppe, som skulle samarbejde med nogle medarbejderrepræsentanter. Der var også nogle faglige organisationer indover, som kunne vurdere og definere opgavens tilgang. Her sammensatte lederen altså et hold med de mennesker, som vidste bedst på netop dette område.
Vær fleksibel og sympatisk
Som nævnt oplever vi ikke længere den samme kontinuitet på arbejdsmarkedet som tidligere. Det er sjældent, at en medarbejder bliver på det samme job i over 30 år. Derfor skal lederen være klar på fleksibilitet, således at ind- og udskiftning af medarbejdere får en glidende overgang. Det nytter altså ikke, at en enkeltperson sidder med en masse viden, som nærmest er umulig at videregive.
Derudover ser man nye arbejdsforhold i dag. For eksempel kan man overveje at lade medarbejdere arbejde hjemmefra, hvis det fungerer bedre for dem. Medarbejdere kan have forskellige måder at arbejde bedst på. Det er en god idé at respektere dette og vise sympati.
Man er nødt til at kunne sætte sig ind i en medarbejders situation for at kunne forstå den enkelte og tage den rigtige beslutning. Skal der for eksempel ske en omstrukturering, ligesom hos Fredericia Kommune, er det vigtigt at ruste sig med tålmodighed, således at alle kommer sikkert og trygt ombord.
Kommunikér og spred god stemning
God stemning på arbejdspladsen skaber et bedre arbejdsmiljø med mere effektivitet. Hvis lederen kan give medarbejderne lyst til at arbejde, vil indsatsen automatisk også blive styrket.
Den gode stemning kan for eksempel kreeres ved at kommunikere, hvad medarbejderens formål er. Kan en medarbejder se, hvorfor vedkommendes arbejde er vigtigt, yder medarbejderen typisk mere.
Det er også vigtigt, at lederen viser, at medarbejderne har mulighed for at kunne forbedre sig og udvikle sig indenfor virksomheden. På den måde kan lederen inspirere, samtidig med at lederen kan skabe engagement og gå-på-mod hos personalet.
Afgørende er det også, at lederen udviser tillid til sine medarbejdere og deres evner. Husk at give ros en gang imellem, så medarbejderne fortsat har en stor lyst til at gøre et godt stykke arbejde.
Der skal selvfølgelig også kunne tales om, hvad medarbejderne kan gøre bedre. Her er det en god idé at bruge stedordet “vi”, så personalet føler, at “vi som virksomhed” skal forbedre os. På den måde undgår man at pege fingre af nogen.
Hvordan skabte Fredericia Kommune motivation og god stemning?
Ledelsen i Fredericia Kommune var gode til at motivere de ansatte. De har fået skabt et positivt image omkring dét at tage imod ledige. Det er et plus, når en arbejdsplads kan sige, at de kan rumme alle mennesker. Det betyder, at de formår at være åbne og kreative.
Ledelsen argumenterede også for, at man som offentlig institution, der udviser rummelighed, har mulighed for at være mere konkurrencedygtige overfor private leverandører.
Sidst, men ikke mindst, blev der argumenteret for, at inklusionsforløbet var en mulighed for at hjælpe et andet menneske.