Hvis du vælger at starte din egen virksomhed, udfolder der sig straks en liste så lang for øjnene af dig. En liste med alt det, du skal gøre for at komme i gang. Domænetanker. Hostingmuligheder. Banken river dig i øret, fordi du skal skrive under på syvogtyve afskygninger af rendyrket bureaukrati. Skat. Moms. Omsætning. Overskud. Hvor finder man en revisor på tilbud?
Bedst som du tror, at du har gennemlevet alle de grummeste udfordringer, der følger med opstart at virksomhed, kommer den største af dem alle.
Onlinesynlighed!
Din webside bliver synlig med tekstindhold
Du har måske verdens bedste produkt eller service. Og du er sådan et rart menneske. Men du træder vande i et hav, hvor både tonen og konkurrencen er skarp. Havet hedder Google, og din vigtigste opgave er nu at bygge dig en flåde. Ellers synker du til bunds. Her får man ingen besøg.
Din flåde er din hjemmesides tekstindhold, og teksten skal være en helt central del af dit arbejde med søgemaskineoptimering. Glem alt om hurtige løsninger som copy/paste og lokale praktikanter. Det her er vigtigt. Hvis du ikke kan skrive, så hold dig væk fra tasterne. Hvis du ikke gider skrive – hold dig endnu længere væk.
Hvis din moster er pensioneret skribent, så overgiv da tasterne til hende. Hvis ikke, har du brug for en professionel tekstforfatter.
Når du begynder at tilføje gode og informative artikler til din hjemmeside, vokser din flåde og bliver til en båd. Du er blevet synlig. Du har noget at tilbyde. Hvem ved – måske skifter du en dag båden ud med en prangende lystyacht, der får alle til at kigge på dig. Sikke muligheder!
Google finder og belønner websider med gode tekster
Dit arbejde med indhold på din webside betaler sig. Faktisk vil du blive overrasket over sammenhængen mellem din placering i Google og mængden af dit tekstindhold. Søgemaskinen er glad for websider med gods i, som ofte bliver opdateret og udbygget.
Jo flere artikler du udgiver om dig selv, din virksomhed, dit emne, din service eller dit produkt, jo lettere har Google ved at finde dig. Desuden er Google blevet så smart, at den kender betydningen af ord og begreber. Det betyder, at selvom en eller anden foretager en søgning på noget, som minder om eller er et synonym for det, du tilbyder, finder Google dig alligevel. Det hedder semantisk søgning, og det hjælper både dig, og den der søger.
Artiklerne kan være korte og lange. De lange artikler giver dig ikke blot mulighed for at bruge dine søgeord flere gange. De lader dig også jonglere med synonymer og relaterede begreber. Husk endelig at inkludere long tail søgefraser. Long tail fraser er længere og mere præcise søgninger. Eksempelvis kan jeg lave en søgning på løbesko. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg kigger efter, og Google viser mig masser af forskellige resultater. Når jeg ved, hvad jeg leder efter, kan jeg lave en søgning på en specifik lilla Nike løbesko med modelnummer bla bla. Dét er en long tail søgefrase. Der er ikke så meget konkurrence på long tail søgefraser, men de, der forstår at inkludere dem i deres webtekster, fanger de mest dedikerede og købeklare surfere.
Du kan altså bruge dit online til at give dig øget synlighed i Googles søgeresultater. Et eksempel er siden SurveyBee.dk, som bruger mange ord pr. side på at forklare om proces, produkt og fordele. I disse beskrivelser er en lang række søgeord inkluderet, som siden ønsker at rangere højt for, når brugerne på nettet søger efter dem.
Content marketing – tekstindholdet er din reklame
Du ved sandsynligvis godt, hvad jeg snakker om. Du ved også, at jeg har ret. Skulle du alligevel høre til den gruppe, der ikke helt kan forstå, hvorfor onlinevirksomheder pludselig skal til at skrive tekster, kan jeg fortælle dig, at det kaldes content marketing. Traditionel marketing kender alle. Reklamen er en lille gnom, der finder vej ind i alle vores onlineforetagender som myren i de søde sager. Content marketing er en helt anden form for tekstforfatning – en anden form for reklame.
Alt dit tekstindhold er reklame for din virksomhed. Og når du er ny på markedet, er det særligt vigtigt for dig at have en content marketing strategi. Når ingen kender dig, hvordan skal de så vide, hvad du er for en? Er du dygtig? Er du troværdig? Selvfølgelig er du det, siger du. Men så let slipper du ikke midt ude på havet.
Med dine webtekster, skriver du din virksomheds historie ud til dine læsere og kunder. Alle dem, du gerne vil have i dit net en dag, skal lære dig at kende – og stole på dig.
Oftest er det en fordel at få hjælp til dit tekstindhold af en professionel skribent uden for din virksomhed. Skribenten kender hverken dig eller dit produkt. Og det er en fordel. Nogen skal stille de gode spørgsmål. De dumme. De uventede og de sjove. Nogen skal gøre dig og din viden interessant, aktuel og forståelige for dine læsere. Hvis du selv skriver, kan du komme til at gøre teksten for indforstået, for faktabaseret eller bare jævnt kedelig.
Som nystartet onlinevirksomhed skal du naturligvis have en holistisk SEO-strategi, der tager andet end tekstindhold i betragtning. Men du har brug for opdriften i de gode tekster, hvis du vil holde dig flydende.